Nieuwe indeling voor theorie-examen voor autorijden

Ontvang elke week de titels van de Grampian Online-kranten in uw inbox en swipe door een exacte replica van de krant van die dag

Videoclips vervangen geschreven scenario’s in het theorie-examen auto, dat tot doel heeft het assessment up-to-date te maken en voor iedereen toegankelijker te maken.

 

De nieuwe videoclips in het meerkeuzegedeelte van de test laten een scenario van 30 seconden zien met verschillende rijomstandigheden.

 

Dit geldt ook voor het rijden door een stadscentrum of op een landweg. De leerlingen moeten dan drie vragen over de clip beantwoorden.

 

De veranderingen volgen op onderzoek dat is gedaan met mensen met leesproblemen en handicaps. Het toonde aan dat ze zich meer op hun gemak en zelfverzekerder voelden met videoscenario’s dan met geschreven scenario’s, omdat ze de informatie op het scherm beter konden verwerken.

 

 

Verklaring van hoofd rij-examinator

Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA) hoofd rij-examinator Mark Winn zei: “De prioriteit van DVSA is om iedereen te helpen een leven lang veilig te rijden.

 

“Autorijden kan levensveranderend zijn en de DVSA zet zich in om iedereen te helpen toegang te krijgen tot de mogelijkheden die autorijden kan bieden.

 

“We hebben nauw samengewerkt met verkeersveiligheidsexperts en leerlingen om een ​​theorie-examen te maken dat de kennis van een kandidaat van de verkeersregels volledig test en toegankelijker is.”

 

Naast het toegankelijker maken van de test, zei de DVSA dat de veranderingen de test realistischer maken, omdat het een afspiegeling is van de manier waarop kandidaten informatie opnemen en reageren tijdens het rijden. De auto tekens hebben een betekenis.

 

Het werkte samen met de National Autistic Society, de British Dyslexia Association en de British Deaf Association en andere belanghebbenden om de veranderingen te ontwikkelen.

 

 

John Rogers, van de Disability Driving Instructors, zei: “Een beeld zegt meer dan duizend woorden, vooral voor kandidaten met speciale onderwijsbehoeften.

 

“Het heen en weer moeten gaan tussen de tekst in het geschreven scenario en de schriftelijke vragen en antwoorden was een groot obstakel om te begrijpen wat er nodig was.

 

“Videoscenario’s zouden veel gemakkelijker te volgen moeten zijn en de vragen zullen hopelijk relevanter lijken.”

 

 

Eerdere verbeteringen aan het theorie-examen om het toegankelijker te maken, zijn onder meer de extra mogelijkheid om het examen af ​​te leggen met een vooraf opgenomen voice-over en speciaal opgeleide medewerkers die als voorlezers optreden.

 

Leerlingen kunnen gratis oefenen in het gebruik van de nieuwe videoclips door hier de website van The Stationery Office te bezoeken. Meer informatie over CBR theorie examen vind je online.

 

Officiele leermateriaal

Het officiële DVSA-leermateriaal bevat ook nieuwe videoclips om leerlingen te helpen dit deel van het theorie-examen te oefenen via de app en de leerzone.

 

Naar schatting zijn er de afgelopen 10 jaar 17 miljoen theorie-examens afgenomen in het VK. De introductie van de nieuwe videoclips geldt alleen voor het auto theorie-examen.

 

De nieuwe videoclips zullen het gevaarherkenningsgedeelte van het theorie-examen niet vervangen. De leerlingen zullen nog steeds een meerkeuze- en een gevaarherkenningsgedeelte hebben. De rest van de test verandert niet.

 

In totaal krijgen de leerlingen nog steeds 50 meerkeuzevragen; moet hetzelfde slaagteken krijgen; en krijgen hun resultaat in het testcentrum na het afleggen van het theorie-examen.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *